Zmiana na ZDROWIE!馃挆 – wyzwanie z WELL Ja Ty My!

Wiosna, wiosna ach to Ty! Powitali艣my t臋 przepi臋kn膮 por臋 roku. Z dnia na dzie艅 b臋dzie coraz cieplej. S艂o艅ce, ziele艅 i radosny 艣piew ptak贸w b臋dzie kusi艂 do zmiany ubra艅 i… zrzucania zb臋dnych kilogram贸w. Co powiesz, by jednak zamiast drastycznych krok贸w i kolejnej diety cud postawi膰 na trwa艂e zmiany w drodze ku lepszemu zdrowiu? Nie musisz od razu wywraca膰 dotychczasowego stylu 偶ycia do g贸ry nogami. Wystarczy kilka zmian, by ma艂ymi, ale konsekwentnymi krokami osi膮gn膮膰 za艂o偶ony cel, jakim jest Zmiana na ZDROWIE! . Do艂膮cz si臋 i b膮d藕 Well!

Zmiana na ZDROWIE! – niezb臋dne codzienne dzia艂ania

R贸偶norodna i zdrowa dieta

Ka偶dy rolnik wie, 偶e aby zebra膰 lepsze plony musi dobrze nawozi膰 ziemi臋. Tak samo jest z naszym cia艂em, umys艂em i dusz膮. Aby sprawnie dzia艂a艂y, musimy zapewni膰 mu odpowiednie paliwo w postaci zdrowego i r贸偶norodnego po偶ywienia. Pami臋taj, 偶e im bardziej kolorowy b臋dzie Tw贸j talerz, tym mniejsze b臋dzie potencjalne ryzyko powstania niedobor贸w niezb臋dnych sk艂adnik贸w od偶ywczych. Codziennie dostarczaj organizmowi w臋glowodany, produkty zbo偶owe pe艂noziarniste, pe艂nowarto艣ciowe bia艂ko, i zdrowe t艂uszcze oraz jak najwi臋cej warzyw i owoc贸w.

Wa偶na regularno艣膰

Staraj si臋 je艣膰 regularnie. Najlepiej 5 posi艂k贸w -3 g艂贸wne (艣niadanie, obiad, kolacja) i dwie przek膮ski. Uregulujesz w ten spos贸b sw贸j metabolizm i organizm nie b臋dzie robi艂 zapas贸w w postaci tkanki t艂uszczowej. Wp艂ynie to r贸wnie偶 doskonale na Twoje dobre samopoczucie i 艣wietn膮 koncentracj臋. Pami臋taj tak偶e, aby 艣niadanie zje艣膰 do godziny po przebudzeniu, nie podjadaj pomi臋dzy posi艂kami, a ostatni zjedz na ok. 2-3 godziny przed snem.

Zdrowe gotowanie

Unikaj jak ognia 偶ywno艣ci wysoko przetworzonej i fast food贸w, kt贸re s膮 zwyk艂ymi produktami wysokokalorycznymi i 藕r贸d艂em pustych kalorii. Cz臋sto s膮 tak偶e 藕r贸d艂em cukr贸w prostych, nasyconych kwas贸w t艂uszczowych, t艂uszcz贸w trans lub soli, kt贸rych spo偶ycie zwi臋ksza ryzyko rozwoju oty艂o艣ci i gro藕nych chor贸b. Naucz si臋 samodzielnie przygotowywa膰 posi艂ki w domu ze zdrowych i sprawdzonych produkt贸w. Gotowanie mo偶e by膰 przyjemno艣ci膮 i dobrym wykorzystaniem czasu. Wybieraj prawid艂owe i zdrowe techniki kulinarne, takie jak: gotowanie na parze, pieczenie w naczyniu 偶aroodpornym. Zapobiegnie to utracie cennych witamin produkt贸w oraz wp艂ynie na obni偶enie ich kaloryczno艣ci, wyst臋puj膮ce podczas np. sma偶enia.

R贸偶nokolorowe warzywa i owoce

Warzywa i owoce, to skarbnica witamin, minera艂贸w i antyoksydant贸w, potrzebnych do prawid艂owego funkcjonowania organizmu, utrzymania prawid艂owej masy cia艂a oraz do ograniczenia ryzyka rozwoju chor贸b uk艂adu kr膮偶enia (nadci艣nienie t臋tnicze, mia偶d偶yca, czy niewydolno艣膰 serca), cukrzycy, a tak偶e niekt贸rych nowotwor贸w. Postaraj si臋, aby ka偶dy posi艂ek zawiera艂 warzywa lub owoce. Wybieraj produkty sezonowe, kt贸re maj膮 najwi臋cej warto艣ci od偶ywczych i s膮 niedrogie.

Obowi膮zkowe 艣niadania

Ka偶dy dzie艅 rozpoczynaj od 艣niadania, kt贸re powinno by膰 najwa偶niejszym posi艂kiem w ci膮gu dnia. Zaleca si臋, aby by艂o one zjedzone w ci膮gu godziny po przebudzeniu si臋. Wed艂ug bada艅 osoby, kt贸re spo偶ywaj膮 艣niadania, maj膮 ni偶sz膮 mas臋 cia艂a, ni偶 osoby, kt贸re pomijaj膮 pierwszy posi艂ek. Ciep艂e, zdrowe i pyszne 艣niadanie doda Ci energii i pozwoli pozytywnie rozpocz膮膰 ka偶dy dzie艅.

Zdrowe przek膮ski

Wybieraj zdrowe i naturalne przek膮ski, kt贸re z powodzeniem zast膮pi膮 sklepowe chipsy i batoniki, a przy okazji dostarcz膮 organizmowi wielu niezb臋dnych sk艂adnik贸w od偶ywczych. Samodzielnie przygotuj zdrowe ma艂e co nieco np. chipsy z jab艂ka, marchewki, banana, buraka, ziemniaka czy jarmu偶u, pieczone frytki z marchewki, selera i pietruszki, surowe warzywa krojone w s艂upki, a tak偶e zdrowe desery i s艂odko艣ci, kt贸rych przepisy znajdziesz na blogu. Dobr膮 przek膮sk膮 s膮 tak偶e zawieraj膮ce mn贸stwo witamin i minera艂贸w orzechy np. migda艂y, w艂oskie, laskowe, pekany, pistacje, ale trzeba uwa偶a膰 z ich ilo艣ci膮, gdy偶 dostarczaj膮 znacznej ilo艣ci kalorii.

Zdrowe t艂uszcze

T艂uszcze s膮 藕r贸d艂em niezb臋dnych nienasyconych kwas贸w t艂uszczowych: linolowego i linolenowego oraz witamin A, D, E i K. Stanowi膮 tak偶e 藕r贸d艂o energii niezb臋dnej do 偶ycia organizmu oraz wykonywania codziennych zaj臋膰, pracy zawodowej i aktywno艣ci ruchowej. T艂uszcze s膮 potrzebne r贸wnie偶 do prawid艂owego przyswajania witamin w organizmie. Stosuj w kuchni zdrowe nierafinowane t艂uszcze takie jak np.:

  • Mas艂o klarowane – dobre ze wzgl臋du na wysok膮 temperatur臋 dymienia, idealne do pieczenia i sma偶enia. Jest 藕r贸d艂em witamin rozpuszczalnych w t艂uszczach: witaminy A, D, E i K
  • Olej kokosowy – ma korzystn膮 zawarto艣膰 艣rednio艂a艅cuchowych kwas贸w t艂uszczowych, kt贸re zmniejszaj膮 apetyt i w mniejszym stopniu odk艂adaj膮 si臋 w tkance t艂uszczowej
  • Olej lniany – wysoka zawarto艣膰 jedno- i wielonienasyconych kwas贸w t艂uszczowych, kt贸re pozytywnie wp艂ywaj膮 na funkcjonowanie uk艂adu kr膮偶enia
  • Oliwa z oliwek – cenne 藕r贸d艂o jednonienasyconych kwas贸w t艂uszczowych
  • Olej z awokado – wysoka zawarto艣膰 jednonienasyconych i wielonienasyconych kwas贸w t艂uszczowych, kt贸re w korzystny spos贸b wp艂ywaj膮 na zachowanie zdrowia i profilaktyk臋 chor贸b uk艂adu kr膮偶enia
  • Olej z orzech贸w w艂oskich – jest jednym z najbogatszych 藕r贸de艂 niezb臋dnych nienasyconych kwas贸w t艂uszczowych: linolenowego 鈥 omega 3, linolowego 鈥 omega-6 i oleinowego 鈥 omega-9. Ponadto obfituje w witaminy A, E i z grupy B.
Uwaga na s贸l

Unikaj soli kuchennej, kt贸ra spo偶ywana w nadmiernych ilo艣ciach wp艂ywa na nieprawid艂owe funkcjonowanie nerek, na powstawanie nowotwor贸w 偶o艂膮dka. Mo偶e powodowa膰 oty艂o艣膰 i cukrzyc臋 typu II. Jest r贸wnie偶 przyczyn膮 zatrzymywania si臋 wody w organizmie, co mo偶e prowadzi膰 do nadci艣nienia t臋tniczego. W zamian stosuj r贸偶norodne przyprawy i zio艂a takie jak: pieprz, papryka, lubczyk, tymianek, oregano, majeranek, kurkuma, rozmaryn. U偶ywaj w ograniczonych ilo艣ciach zdrowszej soli typu morska, czy himalajska.

Woda zdrowia i urody doda

Pij wod臋, kt贸ra jest niezb臋dna do utrzymania sta艂ej temperatury cia艂a, usprawnienia procesu detoksykacji, transportu oraz lepszego wch艂aniania cennych sk艂adnik贸w od偶ywczych. Wod臋 nale偶y pi膰 ma艂ymi porcjami, oko艂o 1,5 – 2 l dziennie. Nie nale偶y dopuszcza膰 do uczucia pragnienia 鈥 to sygna艂 艣wiadcz膮cy o cz臋艣ciowym odwodnieniu. Cz臋艣膰 napoj贸w mog膮 stanowi膰 zio艂owe herbaty np. czerwona herbata, morwa bia艂a, mi臋ta, koper w艂oski, zielona herbata. Zdecydowanie unikaj kolorowych, s艂odkich napoj贸w.

Powiedz NIE! papierosom

Palenie papieros贸w powoduje choroby uk艂adu oddechowego, kr膮偶enia, pokarmowego, hormonalnego, choroby oczu i z臋b贸w, b贸le g艂owy, migreny. Palenie papieros贸w to pogorszenie wygl膮du i urody, a tak偶e straty finansowe. Ka偶dy papieros kosztuje 11 minut 偶ycia. Palenie zabija co roku 6 milion贸w ludzi na ca艂ym 艣wiecie. Je艣li palisz – ju偶 dzi艣 powiedz NIE! papierosom. Zr贸b to dla siebie i swoich bliskich.

Aktywno艣膰 fizyczna

Regularna aktywno艣膰 fizyczna da Ci dobre samopoczucie, zwi臋kszy energi臋 do dzia艂ania, pomo偶e spali膰 zb臋dne kalorie i przed艂u偶y zdrowe 偶ycie. Pomo偶e osi膮gn膮膰 dobr膮 kondycj臋, dzi臋ki kt贸rej Tw贸j organizm b臋dzie dzia艂a艂 skuteczniej i pracowa艂 wydajniej. Aktywno艣膰 fizyczna powinna by膰 dobrana do stanu zdrowia. Warto poszuka膰 takiej aktywno艣ci, kt贸ra b臋dzie dla Ciebie przyjemno艣ci膮 i motywacj膮 do poprawy Twojego zdrowia i stylu 偶ycia. Mo偶esz 膰wiczy膰 w klubie sportowym (np. zaj臋cia fitness, sporty walki, p艂ywanie), na 艣wie偶ym powietrzu (np. jazda na rowerze, bieganie, trekking), a w razie konieczno艣ci tak偶e w domu (np. trening wielostawowy z aplikacj膮 do trening贸w, hula-hoop, taniec, skakanka, rower stacjonarny, wsp贸lne 膰wiczenia z partnerem lub z dzie膰mi).

Optymistyczne podej艣cie

W pozytywnym my艣leniu tkwi ogromna i magiczna si艂a, daj膮ca mn贸stwo korzy艣ci dla naszego cia艂a, duszy i umys艂u. My艣l膮c pozytywnie, mo偶na osi膮gn膮膰 efekty granicz膮ce z cudem. Optymizm to tak偶e klucz do lepszego zdrowia. Wed艂ug bada艅 optymi艣ci 偶yj膮 d艂u偶ej, maj膮 ni偶szy wska藕nik umieralno艣ci. Pozytywnie nastawieni ludzie ciesz膮 si臋 lepszym zdrowiem, maj膮 ni偶sze ci艣nienie krwi, ni偶szy poziom hormonu stresu, mniejsz膮 zachorowalno艣膰 na choroby sercowe. U艣miechaj si臋, a 偶ycie od razu wyda Ci si臋 pi臋kniejsze. U艣miech zwi臋ksza wiar臋 w siebie, rozprasza troski, pokonuje zniech臋cenie. My艣l w kategoriach sukcesu, a nie pora偶ki. Uwierz w siebie i w powodzenie Twoich plan贸w.

Wyzwanie Zmiana na ZDROWIE!

Wykorzystaj wiosenn膮 energi臋 i przy艂膮cz si臋 do wyzwania Zmiana na ZDROWIE! . Samodzielnie zdecyduj, jak chcesz 偶y膰 teraz i jak b臋dzie funkcjonowa艂 Tw贸j organizm za 5, 10, czy 20 lat. Jedz膮c codziennie zdrowo i r贸偶norodnie oraz prowadz膮c aktywny tryb 偶ycia, dostarczysz organizmowi niezb臋dnego paliwa do jego prawid艂owego funkcjonowania, 艣wietnego samopoczucia, dobrego wygl膮du a przede wszystkim d艂ugiego i zdrowego 偶ycia.

Podejmij ze mn膮 wyzwanie Zmiana na ZDROWIE!

Wyzwanie b臋dzie trwa艂o przez ca艂膮 wiosn臋. Koniecznie daj zna膰 i pochwal si臋, co uda艂o Ci si臋 osi膮gn膮膰. Pami臋taj, 偶e ka偶dy krok i ka偶da nawet najmniejsza zmiana przybli偶y Ci臋 do postawionego celu. Czekam na efekty i b臋d臋 przypomina艂a! 馃檪 .

To jak, Zmiana na Zdrowie! ?

Trzymam za Ciebie kciuki i powodzenia! 馃檪 . Wiosno Ahoj!

Do艂膮cz do spo艂eczno艣ci WELL Ja Ty My! . To miejsce gdzie si臋 inspirujemy i motywujemy. Do zobaczenia!