Obszar społeczny filozofii wellness obejmuje nawiązywanie i utrzymywanie prawidłowych relacji z ludźmi, przyczynianie się do rozwoju społeczeństwa, a także do uczestniczenia w życiu społecznym. Utrzymywanie bliskich kontaktów z ludźmi jest ważny dla naszego zdrowia. Wzmacnia system odpornościowy, poprawia nastrój i samoocenę, pomaga walczyć ze stresem. W nawiązywaniu dobrych relacji ważna jest umiejętność otwarcia się na innych, znalezienia w sobie przyjaznych uczuć do ludzi różnych od nas i tworzenia przyjaznej przestrzeni, w której mogą się spotkać, usłyszeć i zrozumieć osoby o różnych historiach i celach. Poznaj zasady skutecznego networkingu, dzięki którym nawiążesz i utrzymasz prawidłowe relacje z ludźmi.
10 zasad nawiązywania dobrych relacji
- Bądź odważny – wyrób w sobie nawyk nawiązywania i utrzymywania relacji. Z biegiem czasu czynność ta stanie się dla Ciebie naturalna i przyjemna. Odnawiaj kontakty także po dłuższym czasie braku rozmowy. Zobaczysz, że osoba, z którą dawno nie rozmawiałeś będzie miło zaskoczona
- Wyznacz konkretny cel – nawiązując relacje, zastanów się, jakich znajomości szukasz, co chcesz osiągnąć prywatnie, czy zawodowo. Bądź otwarty, nigdy nie wiadomo, czy nowo poznana osoba nie wpłynie pozytywnie na zmiany w Twoim życiu. Bywaj tam, gdzie możesz zyskać najwięcej. Budowanie sieci kontaktów powinno być działaniem świadomym i przemyślanym
- Postaw na jakość, nie tylko na ilość – podczas spotkań nie rozdawaj wizytówek na prawo i lewo. Lepszych będzie kilka wartościowych i utrzymujących się relacji, niż kilkanaście, czy kilkadziesiąt numerów telefonów osób, z którymi nie masz żadnego kontaktu, żadnej relacji
- Buduj wartościową sieć kontaktów – co jakiś czas przejrzyj kontakty w swoim telefonie, notesie czy komputerze, przejrzyj wizytówki. Uporządkuj je i usystematyzuj, zweryfikuj aktualność danych. W budowaniu sieci kontaktów pomoże Ci udział w ciekawych konferencjach, szkoleniach, targach, grupach społecznościowych, spotkaniach formalnych i nieformalnych. Nie do przecenienia jest także możliwość wystąpienia w spotkaniach jako organizator, prelegent, moderator. Szukaj i nawiązuj relacje z osobami o podobnych zainteresowaniach i pasjach
- Jeśli bierzesz, dawaj – wzajemność i życzliwość to ważne czynniki w budowaniu wartościowych relacji na długie lata. Staraj się dzielić z innymi swoimi umiejętnościami i wiedzą, pomagaj też bezinteresownie. Działanie egoistyczne zawsze daje krótkofalowe efekty
- Nie nadużywaj prywatnych spotkań – staraj się zawsze zorientować, czy poruszenie sprawy biznesowej lub próba uzyskania porady na spotkaniu prywatnym nie będzie w złym tonie. Lepiej jest delikatnie poruszyć temat, a na szerszą konsultację trzeba umówić się na kolejne, służbowe, niekiedy płatne spotkanie
- Dbaj o pierwsze wrażenie – schludny i zadbany wygląd jest ważnym czynnikiem w nawiązywaniu kontaktów. Pokaż się jako osoba, z którą warto utrzymywać relacje. Zasada 12x12x12 Ivana Misnera dotyczy pierwszego wrażenia w networkingu, na które składa się to, jak wyglądasz z odległości 12 stóp (ok. 3,5 m), jak wyglądasz z odległości 12 cali (ok. 30 cm) oraz jakie jest pierwsze 12 słów, które wypowiadasz. Te słowa będą najszybciej i najlepiej zapamiętane!
- Uśmiechaj się – szczery uśmiech będzie Twoją przewagą towarzyską. Ludzie częściej nawiązują kontakty z pozytywnymi i uśmiechniętymi osobami, ponieważ bardziej im ufają
- Zadawaj pytania – podczas networkingu zadawaj przemyślane wcześniej pytania. Dzięki temu uzyskasz cenne informacje, lepiej poznasz rozmówcę, jego przekaz i zainteresowania
- Traktuj wszystkich rozmówców jednakowo – każdemu rozmówcy dawaj zawsze odczuć, że jest dla Ciebie ważny. Nagłe „ucięcie” rozmowy po to, aby porozmawiać z kimś “ważniejszym” jest jednym z największych networkingowych faux pas. Unikaj tego kategorycznie, ponieważ zawsze zostanie zauważone i źle ocenione.
Sztuki pozyskiwania cennych kontaktów każdy może się nauczyć. Zastosowanie powyższych, prostych zasad pomoże Ci stać się mistrzem networkingu oraz nawiązać i utrzymać fantastyczne i wartościowe relacje osobiste, jak i zawodowe. Powodzenia ! 🙂